Weerwind2

Franc Weerwind, de eerste zwarte burgemeester van een grote stad in Nederland Almere, deelt in een uitgebreid interview in Trouw zijn gedachten over de uitdaging een stad waarin de PVV de meeste zetels heeft te besturen. Ook spreekt hij over Zwarte Piet en de Gouden Koets. “Gario en anderen strijden terecht voor een omslag in het denken hierover, dat is een geuzendaad”, stelt Weerwind, hij 

 

Als hij zich in Almere staande houdt, kan hij heel Nederland aan. Hij is ‘als exoot’, zoals hijzelf zegt, altijd scherp bekeken in zijn eerdere ‘witte’ gemeentes – als kind van Surinaamse ouders die, beiden als vrijgezel, met de boot naar Nederland migreerden. Zijn vader kwam voor een opleiding verpleegkunde in 1959 aan in IJmuiden, waar – hoe bijzonder – Franc Weerwind vijftig jaar later als burgemeester begon.

 

Quinsy Gario, dichter en activist, stelt dat Almere zich onder de hoede van Weerwind van haar imago als “PVV-bolwerk” kan afschudden. De burgemeester van Almere:

 “Wat een filosoof, die Gario… Ik ben er voor alle politieke partijen, ook voor de PVV, 20 procent van het electoraat stemde hier op de PVV. Dat heb ik te respecteren. In de raad bespreken we die standpunten. Ik ben er de voorzitter van en heb respect voor alle raadsleden. Er zijn wel grenzen. Die houd ik in acht.”

 

Op de vraag of hij zichzelf als rolmodel ziet antwoord Weerwind:

“Dat ben ik eigenlijk al mijn hele leven. Je draagt iets met je mee. Ik heb altijd sinterklaas gevierd met Zwarte Piet erbij. Ik kwam er zelf vrij laat achter dat dat raar was.”

Weerwind was tot voor kort voorzitter van het NinSee, het Nationaal instituut Slavernijverleden en haar erfenis. Trouw vroeg of hij voorstander is van 1 juli, Keti Koti, als nationale feestdag.

“Ja. Het is iets uit het verleden van Nederland wat moet worden besproken, wat een plaats verdient op de nationale kalender. Het kabinet-Rutte I heeft de subsidie van het instituut ingetrokken, wat ook te maken had met onzorgvuldig beheer. De gemeente Amsterdam heeft dat deels weer aangevuld. Zodoende bestaat er nu helaas een uitgeklede variant van het Ninsee. Het is zo belangrijk om aan jonge generaties duidelijk te maken hoe het verleden in het alledaags leven van nu doorwerkt. Wat een Zwarte Piet met negroïde kenmerken teweegbrengt bij sommige negroïde kinderen in de periode november-december, daar staat menigeen niet bij stil. Ik vind het klasse van het ‘Sinterklaasjournaal’ dat het die uiterlijke verandering van Piet gestaag doorzet.”

 

Zijn collega burgemeester Eberhard van der Laan heeft zich al actief bemoeid met de Zwarte Piet discussie en stelde een stapsgewijze afschaffing van de zwarte pieten af, Weerwind zegt:

“Ja. Mijn complimenten. De roe zijn we in de jaren tachtig ook kwijtgeraakt, die vonden we niet educatief meer, kunnen we zijn kleur toch ook veranderen? Gario en anderen strijden terecht voor een omslag in het denken hierover, dat is een geuzendaad. Deze invented tradition, die niet ouder is dan 150 jaar, een witte Sint en een zwarte Piet, heeft een leraar ooit bedacht als kinderfeestje. Tradities kunnen in de tijd veranderen omdat ze anders sleets worden.”

 

Weerwind (2e links) tijdens Keti Koti 2015. Foto: Johann Janssen

Weerwind (2e van links) naast burgemeester van der Laan tijdens Keti Koti 2015. Foto: Johann Janssen

 

Over de vraag over de omstreden gouden koets stelt Weerwind het volgende:

“Het is wel een historisch rijtuig, een gift van de inwoners van de stad Amsterdam aan koningin Wilhelmina. Maar als je als kabinet de nieuwe begroting presenteert, moet je dan dat koloniale verleden met die negatieve, zwarte plekken zo uitdragen? Ik denk het niet. Het is een moeilijke vraag. Laat ik niet op de stoel van de koning gaan zitten, die stoel is mij te groot.”

 

Wie is Franc Weerwind?

Weerwinds voorouders van vaderskant werden als slaven van de Amsterdamse planter R. le Chevalier uitgebuit op de suikerplantage Eendragt in Paramaribo. Bij de afschaffing van de slavernij in 1863 kregen zij, net als alle vrijgelaten slaven in die tijd, een naam toegewezen: Weerwind. Weerwinds overgrootvader Kamerling, van moederskant, was een Fries. Hij ging naar Indonesië om geld te verdienen en trouwde daar met een inlandse. Hun nageslacht belandde later ook in Suriname.

 

Lees het volledige artikel via Trouw

Bekijk hier de aankondiging van de Freedom Ride to Meppel tijdens Keti Koti 2015

Like & share:

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

clear formSubmit